Trobada Occitània/Catalunya sobre l’orientació professional

Els dies 22 i 23 de gener de 2019, un grup de 15 professors de tota Catalunya, i 3 membres de la Direcció General d’FP, vam fer una trobada a Perpinyà amb el Projecte PyireneFP, sobre orientació i mobilitat a la Formació Professional.
La primera visita que vam fer, va ser a la Mission Locale de Perpinyà, on primer de tot ens van presentar tota la delegació Francesa, i posteriorment van fer la presentació del Servei Públic Regional d’Orientació Professional (SRPO). Després els nostres representants del departament d’educació van fer una presentació del nostre sistema d’orientació a Catalunya.
Un cop dinats, vam continuar amb la presentació de l’organització de la “Red Occitane sur l’orientation transfrontalière” (DREI) i despès els nostre companys van presentar l’organització de la xarxa catalana sobre l’orientació transfronterera.
Per finalitzar, ens van explicar l’acompanyament dels aturats en la zona transfronterera, i per acabar ens van explicar el recolzament al treball i la formació per als joves de 16 a 25 anys d’edat, que du a terme la Mission Locale Jeune de Perpinyà.
De tota aquesta jornada, cal destacar que a França hi ha un sistema d’orientació molt organitzat, ja que l’any 2009 es va crear el Servei Públic d’Orientació, i l’any 2014 van augmentar aquest servei, creant el servei Públic Regional d’Orientació.
També dir que l’entitat Pole Emploi, és com el nostre SOC, tenen moltes ofertes transfrontereres, i també tenen un servei d’orientació als aturats molt potent.
Per últim, la presentació de La Mission Locale, ens van explicar que es dediquen a joves que no tenen feina i han abandonat el sistema escolar, i des de la Mission Locale, els ajuden a buscar feina o els orienten cap a uns estudis adients a cada persona.
A la tarda, vam anar a visitar un CFA, un Centre de Formació Professional depenent de la Cambra de Comerç, on poden anar alumnes de fins a 29 anys d’edat, i fan la FP en alternança, fan 1 setmana de classe al centre educatiu, i 3 setmanes formació a l’empresa. Ens van explicar que per poder estudiar en aquest centre lo primer que s’ha de fer és un contracte d’aprenentatge entre l’alumne i l’empresa. Per poder fer aquest contracte, es fa una validació del projecte, que l’alumne va 10 dies a l’empresa i si li agrada es valida el projecte i això fa que no es trenquin tants convenis.
Les famílies professionals que hi havia en aquest CFA eren: Hosteleria i restauració, Comerç, Informàtica i robòtica.
A l’endemà, el dimecres 23 de gener, vam visitar un altre centre formatiu, el Liceu Institut Regionale de Formation des Metiers de l’Orientation. És un centre espectacular, on imparteixen molts cicles formatius, com automoció (mecànica, carrosseria i moto), alimentació (forner, pastisser, i xocolater), pròtesis dental, neteja, perruqueria, fusteria… Tots aquests cicles formatius son oficis artesanals. En aquest centre educatiu també de bon principi l’alumne té un contracte d’aprenentatge, ells deien que un aprenent és un treballador més d’una empresa, està assalariat. Així que és un requisit indispensable per entrar al centre educatiu tenir un contracte d’aprenentatge. Aquesta formació és diu en alternança.
En aquest centre educatiu, hi ha 2 persones encarregades de gestionar la Borsa d’aprenentatge, que es connectar les ofertes i demandes d’aprenentatge. Aquesta borsa d’aprenentatge s’encarrega d’informar a les empreses i relacionar-se amb elles per tal que tinguin alumnes amb contracte d’aprenentatge.
Aquests aprenents són de 15 a 30 anys i fan 1 setmana al centre educatiu i 3 setmanes a l’empresa. El contracte d’aprenentatge pot ser temporal o fix i pot ser de 3 mesos fins a 3 anys. Comencen cobrant un 27% del SMI que a França es de 1.500 €. Les empreses cobren incentius que li paga l’estat, i tenen un període de prova de 45 dies.
El dimecres a la tarda, vam visitar un centre EPL, què és un centre d’FP del Departament d’Agricultura, està format per 4 centres, 2 liceus, 1 CFA i 1 centre d’adults.
En aquests centres treballen l’explotació agrícola, incentiven el desenvolupament agrari de la zona. Els seus 5 objectius són: formació, desenvolupament del territori, inserció, cooperació internacional i experimentació i animació del territori.
En un dels centres, el Liceo Professional, fan formacions de CAP i VAC professional, són un total de 250 alumnes, i 60 internats. L’altre centre, està a les afores de Perpinyà. El CFA, hi ha 205 aprenents dels següents estudis: paisatgisme, floristeria, horticultura, vinicultura i estudis de comerç. Finalment també hi ha un centre d’adults d’agricultura, que busquen la serva reconversió professional, i fan estudis d’agricultura i vinicultura.
Per acabar, ens van explicar que treballen les formacions següents: explotació d’olives, producció d’albercocs, taller d’horticultura, plantes aromàtiques i medicinals, taller de viticultura, activitats comercial ja que venen les produccions en el seu establiment.
Com a conclusió final, diríem que el sistema educatiu francès vers la formació professional disposa de molts recursos, i fan formacions molt concretes i pràctiques. També és molt positiu que l’alumne des de el primer moment ja comença amb un contracte d’aprenentatge a l’empresa, i que molta formació la fa dins la mateixa empresa. També dir que tenen un sistema d’orientació professional molt potent, i fa que els alumnes amb 16 anys tinguin força clar els estudis que volen cursar. Realment a França la formació és en alternança, ja que 1 setmana la fan al centre educatiu, i 3 setmanes les fan a l’empresa.
Ha estat una trobada molt enriquidora, i ara al març finalitza el projecte amb una trobada a Saragossa amb tots els socis del projecte, que son Catalunya, Aragó, Navarra, País Basc, i la gent de la franja Francesa.

Podeu veure més fotos de la trobada aquí.